Meditatie: Helicopterview kan helpen bij lastige situaties. Tip hoe je van bovenaf kan kijken.

grensHoe blijf jij bij jezelf als er van buitenaf een situatie op je af komt waar lastig mee om te gaan is?

Neem je zelf de verantwoordelijkheid op je voor je gevoelens of krijgt de ander de schuld?
Tuurlijk is die ander of situatie de schuld van jouw ongemak, maar het gaat er om hoe je ermee omgaat.
Boos worden mag. Graag zelfs, want anders krijg je alleen maar stress. Uit je boosheid. En dan heb ik het natuurlijk niet over agressie.
Dat is iets heel anders. Daarmee ben je ver over je eigen grenzen gegaan en ben je heel ver van je innerlijke zelf vandaan geraakt.

Iets of iemand kan je enorm raken. Een stortvloed aan emoties kan je overvallen en zie daar dan maar een weg in te vinden. Dat is echt niet makkelijk. Je wil echter wel naar een oplossing toewerken. Hoe ingewikkeld ook.

Wat altijd wel interessant is, is om te achterhalen wat je van iemand of iets kan leren. Er zit altijd wel een boodschap in een gebeurtenis. Dat kan iets heel simpels zijn, maar ook nog iets zijn wat je mag verwerken uit je jeugd of een andere fase uit je leven.
Ga je uit je plaat en dan bedoel ik echt over de top gaan met een emotie over iets relatiefs simpels als bijv. iemand die voordringt bij de kassa of een vriend(in) die ten onrechte je van iets beschuldigt (dat is overigens een ervaring die ieder op zijn eigen manier beleeft) dan is er misschien een reden om je emotie nader te onderzoeken. Als jij met de emotionele brokken blijft zitten en dat duurt weken, dan is dat niet gezond voor je lichamelijke en geestelijke welzijn.
Ik heb het niet over een verlies van een dierbare bijvoorbeeld. Daar mag je en zou haast zeggen, moet je de tijd voor nemen om te verwerken.

Waar ligt voor jou de grens om met je emoties aan de slag te gaan of erin te blijven ‘hangen’ ?
Hoelang wil je je miserabel voelen of ga je weer door met de dingen waar je mee bezig was?

Ik ken de valkuil om te blijven ronddraaien in de ellendige gebeurtenis die je overkomen is.
Een helicopterview kan helpen. Objectief kijken naar wat er nou eigenlijk gebeurd is, zonder je emotie in te zetten of oordeel op de situatie. Lastig, maar kan wel heel verhelderend zijn en je kijk op de gebeurtenis veranderen, dan wel verlichtend werken op je emoties.

Ritueeltje/meditatie:
Sluit je ogen en voel goed hoe je contact maakt met Moeder Aarde. Zet je voeten stevig op de grond bijvoorbeeld.
Ga op jouw manier letterlijk boven de gebeurtenis hangen of vliegen. Wellicht vind je het fijn om in een luchtballon te stappen of te veranderen in een vogel. Kijk maar hoe jij je helicopterview het meest prettig vindt.

Kijk naar beneden en ga objectief kijken naar de situatie.
Wat zie je?

Wat kan je veranderen voor jezelf of welke actie kan je ondernemen, zodat je je niet meer vervelend voelt in deze gebeurtenis?

Durf te doen !!
Succes en kom voor jezelf op !! Heel belangrijk, maar doe het zonder over de top te gaan, want dan bereik je het tegenovergestelde van wat je écht wenst.

Advertenties

Reageren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s