10 Redenen waarom mediteren goed voor je is…..

lichtlichaamMeditatie is veel meer dan alleen maar ontspanning. Talrijke studies tonen aan dat meditatie helpt bij blijvende emotionele balans, medeleven opwekt, pijngevoeligheid vermindert, multitasking een duw geeft, etc. Indien ik onderstaande lijst van voordelen zou opsommen voor een nieuw geneesmiddel, zou je erg sceptisch zijn. Maar al deze voordelen vloeien voort uit een simpele activiteit die volledig gratis is, waarvoor men geen dure uitrusting, boeken of andere dingen nodig heeft en die geen chemicaliën bevat.

1. Blijvende emotionele balans

Meditatie kalmeert ons wanneer we het beoefenen, maar sijpelt dit ook door in ons dagelijkse leven? Gaëlle Desborders – een doctoraatsstudente aan de Harvard Medical School – deed in 2012 een onderzoek waarbij ze hersenscans nam van de deelnemers aan een 8-weken meditatie-programma, zowel voor als na de cursus. Terwijl ze gescand werden, keken deelnemers naar afbeeldingen die waren ontworpen om positieve, negatieve en neutrale emoties op te roepen. Na de meditatie-cursus was de activiteit in de amygdala, het emotionele centrum van de hersenen, gedaald bij alle scans. Dit suggereert dat meditatie kan helpen om blijvende emotionele balans te creëren, zelfs wanneer men niet aan het mediteren is.

2. Opwekken van compassie

Van meditatie wordt reeds lang gedacht dat het mensen kan helpen om menswaardiger en meelevender te zijn. Dit werd nu ook wetenschappelijk onderzocht. In een onderzoek van Condon (2013) werd met personen die gemediteerd hadden, een geheime proef gedaan om hun medeleven te testen. De deelnemers zaten in een wachtruimte met twee acteurs, toen een andere acteur binnenkwam met krukken, en met schijnbaar helse pijnen. De twee acteurs negeerden beiden de persoon die pijn had, zo een onbewust signaal versturend aan de omgeving om zich er niet te bemoeien. Degene die echter gemediteerd hadden, waren 50% meer geneigd om de persoon met pijn wél te helpen. David DeSteno, één van de onderzoekers zegt: “De echte verrassing van dit onderzoek is dat meditatie mensen aanzet zich menswaardiger te gedragen – om een ander te helpen die lijdt – zelfs als de omgeving aangeeft dit niet te doen.”

3. Wijzigen van hersenstructuren

Meditatie is zo’n een krachtige techniek dat, na slechts 8 weken, de hersenstructuren reeds gewijzigd zijn. Om deze effecten aan te tonen, werden beelden genomen van de hersenen van 16 personen voor en na dat ze een meditatie-cursus volgden.Vergeleken met een controlegroep, was de grijze massa in de hippocampus – een gebied verwant met het leren en het geheugen – toegenomen. Britta Hölzel, de hoofdonderzoekster zegt: “ Het is fascinerend om de flexibiliteit van de hersenen te zien en dat, door het beoefenen van meditatie, we een actieve rol kunnen spelen in het wijzigen van onze hersenen en ons welzijn en daarmee ons levenskwaliteit kunnen verbeteren.”

4. Verminderen van pijn

Eén van de voordelen van wijzigingen aan de hersenstructuur is dat regelmatige beoefenaars van meditatie minder pijn ervaren. Joshua Grant, doctoraatstudent aan het Max Planck instituut in Duitsland, deed in 2010 een onderzoek waarbij hij een hete plaat tegen de kuiten van de beoefenaars van meditatie en niet- beoefenaars hield. Degene die gemediteerd hadden, hadden een lagere pijngevoeligheid. Grant verklaarde dit doordat bepaalde gebieden in de cortex lijken aangedikt te worden en dit schijnt ten grondslag te liggen aan een lagere pijngevoeligheid.

5. Verbeteren van het denkvermogen

Wilt u uw hersenen sneller laten werken? Fadel Zeidan vond samen met z’n collega’s opmerkelijke voordelen bij beginners van meditatie door het doen van slechts 80 minuten meditatie verspreid over 4 dagen. Ondanks hun zeer korte beoefeningperiode – en vergeleken met een controlegroep die luisterden naar een audioboek van Tolkien – verbeterden ze aanzienlijk op het vlak van werkgeheugen, executieve functies en ruimtelijk inzicht. De auteurs concluderen: “…dat met vier dagen meditatietraining de vaardigheid om de aandacht vast te houden verhoogd kan worden; voordelen die al eerder vermeld werden bij lange termijn beoefenaars van meditatie.” Verbeteringen kunnen variëren van 15% tot 50%.

6. Mediteren om te creëren

De juiste vorm van meditatie kan helpen bij het oplossen van creatieve problemen. Een onderzoek van Colzato deed deelnemers een klassieke creativiteitsoefening doen: Bedenk zoveel mogelijk dingen die je kan doen met een baksteen. Degene die een ‘open monitoring’ meditatie gedaan hadden, kwamen met de meeste ideeën op de proppen. Deze methode concentreert zich op de ademhaling om de geest vrij te maken.

7. Beter richten van aandacht

In essentie is mediteren leren om zich te concentreren, om grotere controle te hebben over onze aandacht. Een toenemend aantal studies leggen nu de nadruk op de voordelen van meditatie bij aandacht. Jha stuurden 17 personen, die voordien nog nooit hadden gemediteerd, op een 8 weken lange mindfulness meditatiecursus. Deze 17 deelnemers werden dan vergeleken met een controlegroep van 17 andere personen die een reeks aandachtsmetingen ondergaan hadden. De resultaten toonden aan dat diegene die de meditatiecursus gevolgd hadden, beter waren in het richten van hun aandacht.

8. Multitasking op het werk verbeteren

Aangezien meditatie voordelen biedt aan verschillende aspecten van de cognitie, zou het ook de arbeidsprestaties moeten verbeteren. David Levy en z’n team hebben dit getest door het geven van multitasks aan een groep human resource managers. Degene die gemediteerd hadden presteerden beter in het uitoefenen van standaard bureautaken – zoals het beantwoorden van telefoons, e-mailen enz. – dan diegene die niet aan meditatie hadden gedaan. Mediterende managers hielden hun aandacht bij hun taak en ervoeren bovendien minder stress tengevolge hiervan.

9. Verminderen van angst

Meditatie wordt vaak aangeraden als oefening voor mensen met angst. Om maar één van vele onderzoeken te noemen, Zeidan et al. (2013) ondervonden dat vier 20-minuten lange meditatielessen genoeg waren om angst met 39% te verminderen.

10 Voorkomen van depressie

Eén van de grootste symptomen bij depressie is piekeren of rumineren: wanneer depressieve gedachten blijven en blijven rondtollen in ons hoofd. Helaas kan men een depressief persoon niet gewoon zeggen om te stoppen met doemdenken, dat is zinloos. Dit komt doordat het behandelen van de symptomen van depressie gedeeltelijk gaat over controle nemen over de aandacht door die persoon. Een methode die hierbij kan helpen is mindfulness meditatie. Mindfulness gaat over het leven in het NU, i.p.v. te focussen op pijn uit het verleden of toekomstige zorgen. Een overzicht van 39 studies over mindfulness hebben aangetoond dat het wel degelijk voordelig kan zijn bij de behandeling van depressie (Hofmann et al., 2010).

Bron en meer info op : www.happynews.nl

Wat is Reiki toch krachtig !!

Reiki KatTwee weken geleden moest ik naar de tandarts. Ik had een klein gaatje in m’n kies en zou gevuld worden. Ik ben geen fan van een tandartsbehandeling, wel van m’n tandarts overigens.
Wat er ook moet gebeuren, ik laat het altijd verdoven. Zo ook dit keer.
Door de verdoving heen voel ik de pijn terwijl hij zich een baan boort in mijn kies. Da’s niet goed denk ik nog even. Dit gaat zo’n kies worden waar ik last van ga krijgen.

Tandarts is uitgemarteld en geeft aan dat het een heel diep gaatje was en dat er waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling moet gaan plaatsvinden. Rillingen krijg ik van dat soort mededelingen.
Nog maar geen paniek toch, zeg ik tegen hem.
Hij kijkt me bedenkelijk aan en ik verlaat z’n praktijk met een doemscenario in mijn hoofd.

Het ging 2 weken goed. Nergens last van, ondanks zijn voorspelling. Tot afgelopen vrijdag. Ineens een schreeuwende kiespijn. Zomaar, ineens tijdens een telefoongesprek.
Ik had een weekend werken op het programma staan en dan wil ik geen kiespijn. En al zeker geen ‘schreeuwende’.
Paracetamol deed keurig zijn werk en ben redelijk pijnloos door m’n dienstjes gerold.

Nu heb ik de kunst en kracht van Reiki leren kennen. Inmiddels daar zelf zo mijn eigen extra healingen aan toegevoegd met hulp van engelen en onze binnenaardse bewoners.
Gisterenavond was er weer meditatiecursus en ik had geen zin in kiespijn, dus heb ik op en af mezelf gisteren Reiki gegeven.
Ik stond overigens op zonder kiespijn te hebben, maar mijn gehemelte en tandvlees gaven wel aan dat er een ontsteking gaande was. Gek genoeg geen last van behalve als ik het aanraakte.

Aan de slag dus met m’n healingen !!!
Inmiddels is het dinsdag en de zwelling van mijn tandvlees is al ietsje minder. Ik heb ook geen tot heel weinig kiespijn en dat zonder pijnstillers.
Ik ben er nog niet, maar ik ga vandaag weer gewoon door met m’n zelfhealingen en vertrouw erop, dat de tandarts voor 1 keertje eens geen gelijk krijgt !!!

Meditatie: Keuzes uit je hart of uit angst?

Maak je keuzes omdat je het écht wil of uit angst omdat je niet weet wat de toekomst je kan brengen als je veranderingen aanbrengt?

Het is lastig om zekerheden op te geven, want dat lijkt je basisveiligheid. Lijkt inderdaad.

Als je niets in je leven verandert, verandert er ook niets.

Leef je je leven zoals je wilt, verander dan ook vooral niets 😉
Wat nou als je niet tevreden bent met je leven?
Durf je dan je veiligheid, je comfortzone op te geven of in ieder geval wat op te rekken?
Dat kan betekenen dat je financieel het wat minder moet doen of dat je je relatie verbreekt. Ik noem maar wat.
Kijk eens verder naar je leven. Kijk eens voorbij je veiligheid. Wat ligt er dan allemaal voor je open?

Meditatie:
Sluit je ogen en ga lekker zitten. Ontspan. Let op je ademhaling.
Voor je zie je een berg. Dat is de berg die je mag beklimmen om te ontdekken wat er aan toekomst aan de andere kant ligt van deze berg.
spirituele bergTerwijl je de berg oploopt voel je in je lijf waar je tegenaan loopt. Kan je ‘m makkelijk beklimmen of kom je veel rotsen tegen. Wat zijn dat voor rotsen. Welke delen van je leven of je ‘zijn’ symboliseren deze rotsen.
Mag je ze verwerken of is het een kwestie van erover heen stappen.
Houden deze rotsen onderweg jou tegen of krijg je er wilskracht van om juist nu door te gaan naar de top.
Boven aangekomen ligt jouw toekomst aan je voeten. Neem de tijd bovenop de berg. Ga lekker zitten.
Wat zie je?
En wat kan je doen en hoe moeillijk is het om de berg af te dalen en de toekomst tegemoet te treden?
Probeer maar af te dalen en kijk wat er op je pad komt om de toekomst die jij wil aan te gaan.

Geniet van elke (kleine) stap die je maakt op die berg naar jouw toekomst.
Je hebt geen zevenmijlslaarzen aan, maar gebruik de juiste wandelschoenen !!

Meditatie: Helicopterview kan helpen bij lastige situaties. Tip hoe je van bovenaf kan kijken.

grensHoe blijf jij bij jezelf als er van buitenaf een situatie op je af komt waar lastig mee om te gaan is?

Neem je zelf de verantwoordelijkheid op je voor je gevoelens of krijgt de ander de schuld?
Tuurlijk is die ander of situatie de schuld van jouw ongemak, maar het gaat er om hoe je ermee omgaat.
Boos worden mag. Graag zelfs, want anders krijg je alleen maar stress. Uit je boosheid. En dan heb ik het natuurlijk niet over agressie.
Dat is iets heel anders. Daarmee ben je ver over je eigen grenzen gegaan en ben je heel ver van je innerlijke zelf vandaan geraakt.

Iets of iemand kan je enorm raken. Een stortvloed aan emoties kan je overvallen en zie daar dan maar een weg in te vinden. Dat is echt niet makkelijk. Je wil echter wel naar een oplossing toewerken. Hoe ingewikkeld ook.

Wat altijd wel interessant is, is om te achterhalen wat je van iemand of iets kan leren. Er zit altijd wel een boodschap in een gebeurtenis. Dat kan iets heel simpels zijn, maar ook nog iets zijn wat je mag verwerken uit je jeugd of een andere fase uit je leven.
Ga je uit je plaat en dan bedoel ik echt over de top gaan met een emotie over iets relatiefs simpels als bijv. iemand die voordringt bij de kassa of een vriend(in) die ten onrechte je van iets beschuldigt (dat is overigens een ervaring die ieder op zijn eigen manier beleeft) dan is er misschien een reden om je emotie nader te onderzoeken. Als jij met de emotionele brokken blijft zitten en dat duurt weken, dan is dat niet gezond voor je lichamelijke en geestelijke welzijn.
Ik heb het niet over een verlies van een dierbare bijvoorbeeld. Daar mag je en zou haast zeggen, moet je de tijd voor nemen om te verwerken.

Waar ligt voor jou de grens om met je emoties aan de slag te gaan of erin te blijven ‘hangen’ ?
Hoelang wil je je miserabel voelen of ga je weer door met de dingen waar je mee bezig was?

Ik ken de valkuil om te blijven ronddraaien in de ellendige gebeurtenis die je overkomen is.
Een helicopterview kan helpen. Objectief kijken naar wat er nou eigenlijk gebeurd is, zonder je emotie in te zetten of oordeel op de situatie. Lastig, maar kan wel heel verhelderend zijn en je kijk op de gebeurtenis veranderen, dan wel verlichtend werken op je emoties.

Ritueeltje/meditatie:
Sluit je ogen en voel goed hoe je contact maakt met Moeder Aarde. Zet je voeten stevig op de grond bijvoorbeeld.
Ga op jouw manier letterlijk boven de gebeurtenis hangen of vliegen. Wellicht vind je het fijn om in een luchtballon te stappen of te veranderen in een vogel. Kijk maar hoe jij je helicopterview het meest prettig vindt.

Kijk naar beneden en ga objectief kijken naar de situatie.
Wat zie je?

Wat kan je veranderen voor jezelf of welke actie kan je ondernemen, zodat je je niet meer vervelend voelt in deze gebeurtenis?

Durf te doen !!
Succes en kom voor jezelf op !! Heel belangrijk, maar doe het zonder over de top te gaan, want dan bereik je het tegenovergestelde van wat je écht wenst.

Mediteren is zoveel meer dan alleen ontspannen !

Een roerige dag gisteren.
De kleine katjes werden gesteriliseerd en helaas zat daar ook nog een ritje dierenarts in Amstelveen aan vast. Een half uurtje, maar voor een katje wellicht een levenslang durende reis.
Om de rit en de operatie te verzachten heb ik de auto, de reis, de dierenartspraktijk en de katjes en mezelf de avond ervoor in een meditatie in het licht gezet met als doel het voor ons allemaal wat rustig en gemakkelijker te laten verlopen.

Omringd door alles wat er aan energieën om ons heen zijn heb ik o.a. samen met engelen helende energie naar de situatie van deze dag gestuurd. Aldussss…….. Licht genoeg om ons heen zou ik denken….. En zo ging ik de nacht in. Op naar de volgende dag.

Rond 8.00 uur werd ik wakker en wat schertst mijn verbazing?
IMG_8062Er brandde een kaarsje. Een kaarsje op batterijen. Die had ik niet aangezet en de katjes al helemaal niet.

Het was een mooi begin van de dag.

En de dag zou nog mooier worden. Uit en thuis met de katjes duurde 2,5 uur. Kon ze 1,5 uur eerder bij de dierenarts ophalen en nog half buiten westen hebben ze niks gemerkt van de terugreis. Dat was mijn streven en die heb ik dus gehaald 😉

En bij thuiskomst ging de telefoon. Ik was nog geen 5 minuten binnen. Drie cursisten meldden zich aan voor de meditatiecursus die ik die avond zou geven.

Het was een prachtdag en een prachtige meditatieavond.
Wat een mooie afsluiter van m’n dag.
Dank jullie wel voor al diegenen die eraan bijgedragen hebben op ieder hun eigen ‘energieke’ wijze 😉

Wil je ook o.a. leren hoe je engelen kan ontmoeten, inzichten krijgen, ontspannen of jezelf in het licht zetten tijdens een meditatie?
Meld je aan voor de cursus die weer verder gaat/start op 3 februari.

Kosten: 40 euro /4 avonden
Aanmelden: info@marionsmoon.nl of 035-7721382

Middeleeuwen in Oss – Winterhuis – Rooklezen – Intuitieve Ontwikkeling

Wat een relaxte dag afgelopen vrijdag in Oss in het Winterhuis met het thema “Middeleeuwen”. Geweldige sfeer en de tijd vloog om.
We hoopten op de nieuwsgierigheid van het winkelend publiek, dan wel van geïnteresseerden, maar het was heel rustig in de stad. Niet gek natuurlijk op 3 januari.

Het mocht onze dag in ieder geval niet bederven en dus deden we workshops bij elkaar en lezingen/readings voor elkaar ter inspiratie.

Op de foto’s doe ik een rooktekening-reading.

Dit kan overigens iedereen !!!
Kwestie van leren. En dat kan bij Dutch Moon in de cursus ‘Intuïtieve Ontwikkeling” die in maart alweer start !!
Rooklezen is een onderdeel van de cursus.

http://www.dutchmoon.nl/intuitieveontwikkeling.html

MiddeleeuwsfeestOss8058 03-01-14

MiddeleeuwsfeestOss8059 03-01-14

MiddeleeuwsfeestOss8060 03-01-14